‘De vraag naar elektrisch neemt sterk toe’, vertelt Jan-Willem Slegh van De Schans in Hedel. ‘Nederland behoort daarbij tot de koplopers, samen met Zweden en Noorwegen, landen waar we ook actief zijn. Het aanbod is echter beperkt, terwijl de vraag juist in het compacte segment waarin wij actief zijn zeer groot is. In de loop der jaren hebben we veel ervaring opgedaan met aanpassingen. Zelf een geheel nieuwe elektrische wiellader bouwen was een logisch vervolg.’
Doordachte constructie
Stratenmakers zijn de belangrijkste doelgroep van De Schans, terwijl ook hoveniers het bedrijf weten te vinden. ‘We weten precies wat onze klanten van een machine verwachten: een doordachte constructie, lage onderhoudskosten en een lange levensduur. Heel belangrijk is een simpele bediening die ook voor minder ervaren gebruikers geen drempels opwerpt.’

Aan de ontwikkeling van de Relly 100, 130 en 180 is gewerkt door een vierkoppig team, met Gijs Oomen als software- en elektronica-expert, Vincent Luites als mechanical engineer en 3D-ontwikkelaar, en Jarny Hoskam die het mechanische werk voor zijn rekening nam. Wim van Overdam, ten slotte, heeft als ‘operation manager’ de verbindende taak het totale project te sturen.
Logische plek
Bij elektrificatie wordt vaak een fossiele machine als basis gebruikt. ‘Begrijpelijk,’ zegt Vincent Luites, ‘maar gaandeweg ontdekten we dat dit niet ideaal is. Wat bij een diesel een logische plek is voor belangrijke componenten, hoeft dat bij elektrische aandrijving niet te zijn. Een elektromotor kun je gemakkelijker een andere plek geven dan een diesel en dan kun je ook voor andere componenten de meest logische plek zoeken. Neem de elektromotor en de hydraulische pomp, die zitten bij de Relly met een speciaal voor dit doel gekozen riemaandrijving gekoppeld naast elkaar.’
Gijs Oomen knikt instemmend. ‘Het is misschien lastig om je een beeld te vormen van het energieverbruik in vergelijking met een diesel. We zijn uitgegaan van de calorische waarde van de hoeveelheid diesel die een vergelijkbare fossiele machine per werkdag gebruikt. Om minimaal eenzelfde waarde te bereiken bij de Relly, moesten we uitkomen op 30 kWh. We zitten daar nu ruim boven, al beseffen we dat accu’s opladen meer tijd kost dan een jerrycannetje diesel omkieperen, het kost negen uur. Daarmee kun je met de Relly 100, met 950 kilo hefvermogen, meer dan zes uur continu werken. Ruimschoots toereikend voor de gemiddelde stratenmaker, zo’n machine staat immers vaak stil. ‘

Proportionele joystick
Eenvoudige bediening en een vertrouwd gevoel, bij een elektrische machine moet je dan soms ‘omdenken’. Jarny Hoskam noemt het ‘gaspedaal’ als voorbeeld. ‘Bij een dieselmotor regelt een stang tussen pedaal en brandstofpomp de gasdoorvoer. Bij een elektromotor bedient het gaspedaal een potmeter. Die moet je heel subtiel afregelen om hetzelfde gevoel in het pedaal te krijgen. Een elektromotor levert immers meteen het volle koppel en je wilt niet dat je wordt gelanceerd als je het pedaal licht aantipt.’
‘In plaats van een ventielblok met plunjerventielen gebruiken we een proportioneel stuurblok van Bosch’, vervolgt Jarny. ‘Dat blok past voor in de machine, waardoor er geen slijtagegevoelige slangenbos meer door het scharnierpunt loopt.’

Meer toepassingsmogelijkheden
Jarny vertelt dat zo’n proportioneel ventielenblok diverse voordelen heeft. ‘Bij proportionele bediening kun je niet alleen de reactiesnelheid instellen, maar ook meerdere functies inprogrammeren. Je hebt veel meer toepassingsmogelijkheden en hoeft bij het wisselen van hulpstukken niet langdurig te sleutelen. Je kiest via het touch screen-display een andere functie en kunt aan het werk. Standaard zijn er drie menu’s. Om te beginnen heb je shovelbediening en machinaal straten. Een legklem stuur je met een zijwaartse beweging van de joystick, zoals de stratenmaker dat graag heeft. Het derde menu, bijvoorbeeld voor een veegmachine of maaien, regelen wij in naar wens van de klant.’

Naar vierhonderd per jaar
Relly is een Nederlands product. Een carrosseriebouwer verzorgt de bouw van het chassis – in feite een zelfdragende carrosserie – en de montage van de basistechniek. Als de machines daarna bij De Schans aankomen, zijn ze voor 80 procent gereed. In Hedel worden de laatste componenten gemonteerd en wordt de machine zorgvuldig ingeregeld voor aflevering.
De productie is inmiddels begonnen, met een opbouw naar meer dan vierhonderd per jaar. ‘Gezien de steeds strengere milieueisen is de tijd er rijp voor. Bovendien is het elektrische aanbod in dit compacte segment beperkt, de 1-tons Relly 100 is hier zelfs uniek. We streven er niet naar om de allergoedkoopste te zijn, maar blijven vertrouwen op onze traditionele verkoopargumenten als een lange gebruiksduur, bedieningsgemak en een hoge restwaarde. Daar verandert ook in het stekkertijdperk niets aan.’
BouwMachines Kennisdag
De Schans presenteert de elektrische Relly wielladers tijdens de BouwMachines Kennisdag op 30 november op het Bouw & Infrapark in Harderwijk. Het thema is ‘Praktisch Innoveren’.
Bron: https://www.bouwmachines.nl/52420/de-schans-brengt-met-relly-eigen-elektrische-wielladers-op-de-markt